Jak ulevit od bolesti karpálního tunelu?
J

Trápí vás mravenčení, necitlivost, trnutí nebo bolest v zápěstí a prstech? Možná se jedná o syndrom karpálního tunelu. Zjistěte, co to je, jak vzniká, jak se ho zbavit i jak mu předcházet.

Co je karpální tunel?

Pojmem karpální tunel označujeme prostor tvořený zápěstními kůstkami a vazivem, který propojuje předloktí a zápěstí. Uvnitř vedou šlachy ohybačů prstů a středový nerv (nervus medianus), který ovlivňuje citlivost prstů a dlaně, stejně jako jejich pohyb. Jakmile dojde k útlaku nervu v zápěstí, dochází k syndromu karpálního tunelu, který patří mezi nejčastější onemocnění ruky současnosti a tvoří až třetinu nemocí z povolání.

Syndrom karpálního tunelu a jak se projevuje

Jak poznat karpální tunel, respektive problémy, které vznikají utlačováním nervu v něm? Ze začátku si projevů možná ani nevšimnete, často přichází pomalu a zhoršují se postupně. K diagnóze tak dochází až v momentě, kdy se syndrom plně rozvinul. Pokud vás tedy trápí následující potíže, je čas zbystřit.

Nejčastější příznaky syndromu karpálního tunelu:

  • necitlivost prstů,
  • mravenčení a brnění prstů,
  • bolest zápěstí nebo prstů,
  • trnutí zápěstí nebo prstů,
  • nešikovnost ruky při manipulaci s drobnými předměty (např. zapínání knoflíků),
  • pocit oteklé ruky.

Výše popsané projevy postihují nejčastěji palec, ukazovák, prostředník a prsteník. Nepříjemné pocity a bolest se horší v noci. A to tak, že buď brání nemocnému usnout, nebo ho budí ze spánku a nutí ho ruku vyklepat, aby došlo k úlevě. Projevy se mírní svěšením ruky, naopak zvednutí bolest a brnění zhoršuje.

Nezřídka syndrom karpálního tunelu provází ztuhlost dlaně a pálení na palcové straně dlaně i v prstech. Bolest i mravenčení mohou někdy směřovat i do celé paže a ramene, v těžších případech až do hlavy.

Nejčastěji se jedná o chronický problém, který vzniká postupně. Existuje ale i akutní syndrom karpálního tunelu, který je zapříčiněný náhlým skřípnutím nervu. K tomu může dojít při podvrtnutí, zlomenině, popálení, ale i v důsledku infekce.

Co způsobuje syndrom karpálního tunelu

Vznik syndromu karpálního tunelu nejčastěji způsobuje jednostranná zátěž. Zejména při přetěžování nevhodným používáním myši během práce na počítači, namáháním při manuální práci (například s vibračními nástroji jako je sbíječka, příklepová vrtačka…) nebo sportu, tak i přetěžováním hrou na hudební nástroje.

Tento problém trápí až 4 % populace, mnohem častěji ženy (3–4× častěji než muže), protože mají přirozeně užší štěrbinu karpálního tunelu a jsou tak k těmto potížím náchylnější. Nejčastěji se syndrom projevuje u věkové kategorie 40–60 let, ale ani nižší věk není nikterak výjimečný. Běžně se toto onemocnění projevuje na dominantní ruce, u které spíše hrozí její přetěžování.

Utlačení středového nervu ale způsobuje i řada dalších faktorů. Problémy mohou nastat po úraze, během těhotenství nebo při menopauze, kdy tělo zadržuje více tekutin, při tvorbě kostních výrůstků nebo jako následek růstu cysty/nádoru v oblasti zápěstí.

Syndrom karpálního tunelu se může rozvinout i při jiných onemocněních, která způsobují poškození nervů. Jedná se například o cukrovku, alkoholismus i nedostatečný příjem potravy.

Rizikové faktory vzniku syndromu karpálního tunelu v kostce:

  • přetěžování zápěstí při používání počítače (kancelářská práce, hraní PC her),
  • jednostranná manuální práce (práce za kasou, u pásu, práce s vibračními nástroji),
  • hra na hudební nástroje a sport, kde dochází k jednostranné zátěži,
  • těhotenství, menopauza a jiné hormonální změny (zejména ve spojitosti s nadváhou),
  • přidružené nemoci (cukrovka, revmatoidní artritida, nedostatečná funkce štítné žlázy…).

Jak léčit karpální tunely

Jestliže vás trápí výše popsané obtíže, navštivte lékaře, který vám s jistotou řekne, jestli se jedná o syndrom karpálního tunelu, nebo tkví příčina bolestí jinde. Jakmile máte diagnózu, je potřeba začít s léčbou. Problém totiž sám neodezní. O tom, jak léčit karpální tunely, by měl rozhodnout lékař. Respektive vám sdělí, jestli je dostačující konzervativní léčba, nebo bude potřeba zvážit chirurgický zákrok.

Do konzervativní léčby spadá omezení činností, které vedly k vyvolání problému, dále fixace ruky a případně i podávání vhodných léků. Stejně tak je nezbytná fyzioterapie provázená cvičením.

Konzervativní léčba karpálního tunelu zahrnuje následující opatření:

  • Nepřetěžování ruky – ideální je změnit návyky, které onemocnění způsobily, případně pak používat ergonomické pomůcky, jako je vhodná myš a podobně).
  • Používání měkké ortézy na noc, kdy ruku zafixujete v neutrálním postavení tak, abyste nemohli v noci zápěstí zalomit a zhoršovat si nadále útlak středního nervu.
  • Uvolnění zápěstí a cvičení – vhodné jsou masáže, protahování a cviky, na které se zaměříme v následujícím odstavci. Fyzioterapeut také může bolesti ulevit tejpováním, případně použít další metody, jako je ultrazvuk, rázová vlna, laser nebo magnetoterapie.
  • Přikládání studených obkladů – to zmírňuje nepříjemné projevy, které provází syndrom karpálního tunelu a urychluje i proces hojení.
  • Mazání – bolest a otok je možné také tlumit mastmi, krémy a gely, které působí lokálně a pomohou zmírnit zánět šlach. Z přírodních doplňků je vhodný měsíčkový olej nebo konopná mast.
  • Užívání vitamínů – doporučuje se také užívat vitamíny ze skupiny B.

Až v případě, kdy není možná konzervativní léčba, případně tento typ léčby nezabírá, je na čase zvážení operace karpálního tunelu.

Cviky na úlevu od bolesti karpálního tunelu

Pokud si chcete od bolesti ulevit cvičením, nejlépe uděláte, když navštívíte fyzioterapeuta, který vám ukáže, co na karpální tunel platí. Zjistí, jaké pohybové stereotypy vedly k přetížení a pomůže s jejich odstraněním, stejně jako se postará o protažení zkrácených a stažených svalů a ukáže vám cviky na jejich aktivaci.

Upozornění: Následující cviky nikdy necvičte přes bolest!

Protahování

Nejjednodušší pomoc při potížích spojených se syndromem karpálního tunelu je protahování. To můžete navíc dělat prakticky kdekoli. Postupně si při něm protáhnete prsty, dlaně, zápěstí i zbytek paže. V ideálním případě protáhněte i trup a šíji.

  • Protažení prstů – natáhněte jednu ruku před sebe a prsty směřujte vzhůru. Opřete se do prstů druhé ruky a zatlačte. Vydržte 20 sekund a ruce vyměňte. V práci můžete prsty také protáhnout o hranu stolu, kdy všechny prsty kromě palce opřete posledním článkem na desku stolu a jemně zatlačíte. Opět vydržte několik sekund v protažení.
  • Protažení zápěstí – sevřete ruce v pěst a palec nechte uvnitř. Paže se sevřenými pěstmi natáhněte před sebe a několikrát otočte dovnitř a ven.
  • Protažení předloktí – spojte dlaně před hrudníkem, jako kdybyste se modlili. Spodní část dlaně je ve stejné rovině jako předloktí a ramena jsou uvolněná. Posuňte spojené dlaně na jednu stranu (při pohybu na levou stranu těla tlačte pravou dlaní a naopak), zůstaňte v protažení 20 sekund a pak cvik proveďte i na druhou stranu.
  • Protažení paží a ramen – dejte ruce v pěst, palce nechte natažené přes pěsti. Ruce natáhněte před sebe a kývejte zápěstími dolů a zpět. Cvik několikrát opakujte.
  • Protažení paží a trupu – propleťte prsty obou rukou a paže natáhněte před sebe tak, aby dlaně směřovaly ven. Protlačujte prsty směrem dopředu a s nádechem paže zvedněte nad hlavu, s výdechem je vraťte před sebe. Hlídejte si, abyste seděli rovně. Cvik opakujte přibližně 5×.
  • Protažení šíje – propleťte prsty na rukou a položte je na temeno hlavy. S nádechem lokty tlačte směrem ven, narovnejte záda a ramena nechte uvolněná. S výdechem loky zavřete, pomalu ohněte krk směrem k hrudníku a nechte protáhnout šíji vahou položených rukou. Opakujte 5×.

TIP: Je vám protahování příjemné? Vyzkoušejte jógu a objevte, proč je tak populární.

Cvičení s činkou

Účinně protáhnout zápěstí a předloktí můžete i pomocí činky. Ideální je použít činku o hmotnosti maximálně 0,5–1 kg.

Posaďte se na židli a ruku s činkou opřete o stůl (výška stolu by vás neměla nutit zvedat rameno k uchu) tak, aby zápěstí přesahovalo přes okraj stolu a vy s ním mohli volně hýbat. Začněte v poloze, kdy dlaň směřuje do stropu a nechte váhu činky, aby ohnula zápěstí přes okraj stolu. Druhou rukou protahované zápěstí ohněte zpět. Cvik opakujte 10×. Myslete na to, aby nemocná ruka byla pasivní, pohyb zápěstím prováděla pouze váha činky a druhá ruka. Vhodné je cvik provádět na obou rukách, aby nedošlo k dysbalanci.

Cvičení s posilovací gumou

Posilovací gumou aktivujete opačnou svalovou skupinu, než je ta problematická zkrácená. Posilovací gumu uvažte (za nohu od stolu či židle, za kliku u dveří) a stoupněte si čelem k místu, kam jste ji ukotvili. Stůjte na šíři pánve, narovnejte záda a gumu zahákněte o hřbet ruky. Ohněte zápěstí proti tahu gumy a když se dostanete do maximálního možného ohnutí, nechte tah gumy, aby vám vrátil zápěstí do výchozí pozice. Cvičte pomalu a plynule. Opakujte 10×.

Použití overballu

Overball je skvělá pomůcka k procvičení zápěstí při problémech s karpálními tunely, stejně jako ke zlepšení jeho mobility.

Cvik provádějte v kleče na cvičicí podložce tak, aby se vám klečelo příjemně. Sedněte si na paty a overball položte vedle sebe. Položte na něj ruku tak, aby prsty směřovaly dopředu. Balónek by neměl být nafouklý úplně, ideálně jen do té míry, aby vás nenutil zvedat rameno k uchu. Na druhou stranu byste se k němu neměli ani sklánět. Výběr správné velikosti je důležitý. Jakmile máte ruku na overballu, pomalu a plynuje kutálejte balónek dopředu, dozadu, šikmo i do stran.

Použití masážního válce

Kromě cvičení je dobré ruce i uvolnit. K tomu skvěle poslouží masážní válec bez výstupků. Ruku položte na masážní válec v oblasti zápěstí a mírně zatlačte. Ruku rolujte po válci až k lokti a zpět ji jen volně svezte. Takto namasírujte spodní stranu předloktí, stejně jako jeho hřbet a bok. Nikdy nepoužívejte masážní válec s výstupky, který by mohl nemocné ruce ještě více přitížit.

Existuje prevence?

Pokud chcete minimalizovat riziko vzniku syndromu karpálního tunelu, doporučujeme dodržovat následující preventivní opatření.

Pokud pracujete na počítači, nezapomeňte pravidelně protahovat celou ruku od prstů přes dlaň až po zápěstí. Když už se budete protahovat, nezapomeňte ani na krční páteř a ramena. Stejně je tak vhodné pořízení ergonomické myši nebo podložky pod klávesnici, které se postarají o držení zápěstí v ideální poloze a zároveň o snížení tlaku na něj. Ideálně používejte myš a klávesnici tak, abyste měli zápěstí ve středové poloze, tedy aby nebylo nijak ohnuté a tím pádem přetížené.

To samé platí i pro časté hraní PC her. V takovém případě nezapomeňte na kvalitní PC křeslo. Nesprávné držení těla při kterém hrbíte páteř vám zkracuje svaly na krku a zároveň stlačuje nervy. Tento problém se navíc může řetězit až do zápěstí a riziko vzniku syndromu karpálního tunelu zvyšovat.

I během manuální práce si dělejte přestávky, při kterých si protáhnete prsty a zápěstí. Ideální je mít ruce stále v teple. Jakmile se vám ruce kvůli chladu dostatečně neprokrvují, objeví se v rukách ztuhlost a bolest. Řešením mohou být prstové rukavice.

Při práci rukama (ať už se jedná o údery do klávesnice, nebo práci s pokladnou) myslete také na to, abyste nepoužívali větší sílu, než je nutné. Čím jemněji a méně křečovitě budete ruce používat, tím lépe.

Nové články

Podobné články

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno