Jóga: Proč je tolik populární a který styl je ten pravý pro vás?
J

Pro někoho je jóga pořádnou makačkou, jiní dávají přednost označení „životní styl“. Oboje se ale vzájemně nevylučuje, ba naopak. Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv praxi, jóga se vám dříve nebo později začne promítat i do života mimo podložku. Už tušíte, proč je jóga v současnosti tak oblíbená?

Kde se vzala jóga?

Jóga patří k jednomu z nejstarších směrů na světě. Některé zdroje uvádějí, že její kořeny sahají do doby 2 500 let př. n. l. Bohužel v historii jógy nejde číst jako v otevřené knize, jelikož obsahuje hned několik bílých míst. Nicméně první civilizací spojovanou s jógou byla pravděpodobně Indus-Sarasvati. Na rozvoji jógy se podíleli zejména kněží, tzv. Brahmans, kteří své postupy a rituály zaznamenávali do děl s názvem upanišady. Myšlenky se následně šířily do světa jako učení o moudrosti, sebepoznání a karmě. Dalo by se tedy říct, že původní podoba jógy měla především filozofický charakter a ke klasické jógové praxi, jak ji známe dnes, měla hodně daleko.

Fenomén jóga ovládl svět

Jóga si hledala svou cestu i během našeho letopočtu. Kolem 18. století začali mistři jógy cestovat do západních zemí, díky čemuž začala být jóga čím dál více populární. V tu dobu již začínala mít velmi obdobnou podobu, jakou znáte z dnešních jógových studií. Ve 20. století měla jóga své nezastupitelné místo ve světě zdraví a získala si srdce mnohých cvičenců. Velmi rychle začaly přibývat další a další odvětví jógy. V současnosti patří k nejznámějším zejména vinyasa jóga, hatha jóga, power jóga nebo také hormonální jóga.

A proč je jóga tolik populární? Pomáhá s napojením na sebe sama. Zlepšuje koncentraci i spánek a podporuje mysl v tom, aby zaměřovala svou pozornost na přítomný okamžik. Jóga je skvělým bojovníkem proti stresu, který posílí nejen trpělivost, vůli a odhodlání, ale také všechny svaly ve vašem těle.

TIP: Trápí vás bolesti zad? Pak si jógu zamilujete ještě rychleji než všichni ostatní.

Zdroj: Unsplash.com

Vinyasa jóga

Na vinyasa jógu narazíte prakticky v každém větším jógovém studiu. Patří totiž k jednomu z nejoblíbenějších stylů jógy. V jednoduchosti ji lze popsat jako propojení ásan s dechem. Nejen že se soustředíte na správné provedení pozice, ale tu hlavní pozornost směrujete k nádechům a výdechům. Během cvičení můžete praktikovat plný jógový dech, ale pro vinyasu je typičtější tzv. dech udždžádí, který připomíná šum moře. Vinyasa jóga patří spíše k dynamičtějším „odrůdám“ jógy, ale jakmile ji jednou vyzkoušíte, nebudete chtít jinou.

Hatha jóga

Hatha jóga je stylem založeným na spojování protikladů. Ha, což značí sluneční energii a tha, která symbolizuje měsíční energii. V praxi si pak představte spíše klidnější cvičení založené na pohybu i zastavení, propojení jógové filozofie a praxe a především na souznění těla s myslí. Hatha jóga má pomáhat se sebeovládáním, naladěním na sebe sama a s asketismem. Cvičení hatha jógy velmi často doprovází meditace či zpěv manter, které slouží k vnitřnímu zklidnění a zaměření se na přítomný okamžik. A pokud si lámete hlavu s tím, že nevíte, jak meditovat, nemusíte se bát. Podobně jako u cvičení je i meditace otázkou praxe.

TIP: Chystáte se na svou první lekci jógy? Pak by hatha jóga mohla být pro začátek tou správnou volbou.

Zdroj: Unsplash.com

Power jóga

Pokud si příliš nepotrpíte na zpěv manter nebo meditační techniky, bude se vám líbit power jóga. Ta se věnuje protažení a posílení svalů celého těla a zaměřuje se především na posílení fyzické stránky. U power jógy se pořádně zapotíte, zapojíte svaly, o kterých jste ani nevěděli, že je máte, a na závěr vás čeká příjemné zklidnění. Power jóga vám dá volnost i hravost a je skvělým pomocníkem na cestě k formování postavy i ke zeštíhlení.

TIP: Na power jógu si vyberte spíše protiskluzovou podložku. Zpocené ruce by vám totiž na klasické jógamatce mohly podkluzovat.

Hormonální jóga

Hormonální jóga se v posledních letech těší nebývalé popularitě. Cílem tohoto stylu jógy je nastolit hormonální balanc v těle. Nejvíce ji vyhledávají především ženy, které trpí nejrůznějšími obtížemi. Často se jedná o bolestivou menstruaci, poruchy spánku nebo také potíže s otěhotněním. Hormonální jóga ale také pomáhá zlepšovat imunitu a obsahuje nejen sestavu pro ženy, ale také pro muže a diabetiky.

Hormonální jóga je založena na jasně dané sestavě, která obsahuje sekvenci po sobě jdoucích cviků. Během nich se soustředíte nejen na správné provedení ásany, ale také na speciální dech zvaný bastrika.

Zdroj: Unsplash.com

Na co se zaměřit před první lekcí jógy?

Než se vrhnete na rezervaci své první lekce jógy, zkuste si ujasnit, jak na tom fyzicky jste. Zvládnete dynamičtější lekci? Pak se směle vydejte na power jógu, nebo na rychlejší vinyasu. Pokud ale celkově začínáte se cvičením, a navíc se ještě chystáte na svou první lekci jógy, pak pro vás bude lepší některá z hodin pro začátečníky. V rezervačním systému to nejčastěji poznáte podle počtu hvězdiček, které daná lekce má.

Nezapomeňte se také vybavit kvalitním oblečením. Základem jsou legíny na jógu, sportovní podprsenka, volnější tričko a v případě potřeby i ponožky. Co se týče podložky na jógu, speciálních jógových bločků a pásků, ty mají většinou k dispozici jógová studia. Tuto informaci si však raději ověřte ještě před návštěvou. Tu ale zbytečně neodkládejte a rozhodně se netrapte myšlenkami, že nevíte, jak začít s jógou. Jednoduše si sbalte věci a vyrazte na svou první hodinu.

Nové články

Podobné články

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno