Jak se připravit na pohovor?
J

O tom, jak napsat dobrý životopis, jsme vám psali už v předchozím článku. Teď přijde ta další část: Pohovor. Ač se na první pohled může zdát jako další stresující záležitost, není tomu tak. Nebo minimálně nemusí být. Dobrá příprava dokáže divy a zatočí nejen s nervozitou, ale i případným neúspěchem. Jak tedy uspět na pohovoru?

Na každém pohovoru vás čekají tři klíčové otázky:

  • Jak byste se představil/představila
  • Kdy můžete nastoupit
  • Jaké finanční ohodnocení očekáváte

S tím si ale na pohovoru nevystačíte. Pojďme si všechno shrnout od píky. Co dělat ještě před pohovorem?

Zjistěte si o společnosti co nejvíce informací

Mít minimálně povědomí o tom, čím se firma, kam se hlásíte, zabývá, je must-have. Vědět doplňující informace o její struktuře, historii a lidech v ní, to už vám může přinést nějaké plusové body. Zaměřte se především na aktuality, které firma může mít na svých webových stránkách, sociálních sítích, výročních zprávách. Prostudujte si, jestli v poslední době se společnost s něčím konkrétním nepotýká, na co by se vás budoucí zaměstnavatelé mohli zeptat.

Nezapomeňte se podívat před pohovorem také na konkurenci firmy. Velmi dobrým zdrojem informací pro vás může být také LinkedIN. Zjistěte si dopředu, kdo je posluchač a co bude cílem vašeho setkání.

Foto: Shutterstock.com

Projdete si svůj životopis bod po bodu

To, že jste si dali práci s životopisem, je skvělé. Teď si ho ale budete muset obhájit. Zaměřte se jednotlivé body, projděte si je postupně všechny a zkuste si je zasadit do širšího kontextu, pokud by se na ně doptávali do hloubky. Co můžete k jednotlivým bodům sami dodat? Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Uvést a popsat příklady a situace z praxe je mnohem cennější, než jen stručně shrnout, v jakých programech pracujete nebo co máte na starosti. Čeho jste dosáhli minulý rok? Jaký byl váš cíl?

TIP: Jak napsat životopis? Začtěte se!

První dojem je klíčový

Obvykle trvá pracovní pohovor 1 hodinu. Nezapomeňte na domluvenou schůzku a ideálně si ji vložte nebo napište ihned do svého kalendáře. Dopředu si zjistěte, kam vlastně máte jít a kde počkat, najděte si nerychlejší cestu MHD, abyste předešli počátečním rozpakům. Před pohovorem také neponocujte, jděte spát dřív, ať jste svěží a odpočatí.

Na pohovor přijďte včas a ideálně 5 minut před začátkem. Myslete také na to, že úvodní věty typu „jak jste si užili víkend“ a podobně, vás mají uvolnit a je dobré přiměřeně odpovědět – ne však zabíhat do zbytečných detailů a podrobností, které vašeho budoucího zaměstnavatele pravděpodobně ani nezajímají.

  • Během pohovoru si vypněte vyzvánění na mobilu
  • Slušně pozdravte, snažte se nemluvit monotónně
  • Vybírejte si pozitivní slova
  • Při pohovoru nežvýkejte

Pohovor by neměl být zkoušením, ale dialogem. Je normální, pokud jste mírně pod stresem, nebo nervózní, nestresujte se však příliš. Snadno se to řekne, že? Nebojte se, nejste v tom sami. Pomáhá se dostatečně vyspat, veškeré otázky si vyzkoušet dopředu, pročíst si co nejvíce informací o společnosti i pozici a prostě tam jít. Většinou je největší strach jen v naší hlavě, skutečnost je ale třeba mnohonásobně přijatelnější.

Foto: Shutterstock.com

Jste před pohovorem nervózní? Zkuste meditovat. Máme návod, jak na to. Začtěte se tady.

Co si obléct na pracovní pohovor?

Vhodný dress-code záleží na tom, kam a na jakou pozici se hlásíte. Může se jednat o pozici v korporátu, kdy je potřeba mít formálnější oblečení, ale pokud se hlásíte do startupu nebo menší firmy, pak si klidně můžete vzít džíny a sako…

Obecně se držte toho, aby oblečení nebylo vyzývavé, s příliš krátkou sukní a velkým výstřihem, s roztrhanými džínami, tričkem s nevhodnými nápisy. Oděvní zvyklosti ve firmě také berte v potaz. Nosí se tam obleky nebo kostýmky? Tenisky nebo trička?

První dojem je důležitý. Nezapomeňte proto přijít čistí, umytí, s upravenými nehty. Vyvarujte se výrazným parfémům, které by v malé místnosti mohly způsobit více škody než užitku.

  • Reklamní agentury a marketing – Kreativní prostředí vám dá možnost se více vyřádit. Většinou se jedná o firmy s uvolněnou firemní kulturou, vedle nešlápnete s klasickou sukní i šaty, ale hodí se i košile s ohrnutými rukávy, džíny, trička…
  • IT – Hlásíte-li se na vedoucí pozici, pak je vhodnější volit formálnější oblečení. Programátoři pak naopak můžou volit to, v čem se sami cítí dobře a uvolněně – stejně jako to, co budete nosit běžně do práce.
  • Banky, finanční sektor, korporát – Obecně právě v takových odvětvích je dress-code přísnější. Muži nosí obleky s kravatou, ženy kalhotové nebo sukňové kostýmky.
Foto: Shutterstock.com

Jak se představit?

Na začátku každého pohovoru budete mít krátký čas na to, abyste se představili – kdo jste, co děláte, jaká je vaše aktuální pozice a proč ji opouštíte. Tenhle úvodní monolog je dobré nacvičit si dopředu, aby byl stručný, jasný, srozumitelný a dokázali jste ho říct sebejistě a z patra. Klidně si jej napište dopředu a pak si jej zkuste několikrát odříkat. Na pohovor tak budete lépe připraveni.

  • Jak se jmenujete, kdo jste
  • Jaká je vaše aktuální pracovní pozice, co děláte – vypíchněte důležité body z vaší pracovní historie
  • Co vás přivedlo na pohovor

Požadavky na danou pozici se mohou mírně nebo více lišit firma od firmy. Projděte si proto také inzerát firmy na danou pozici. Zopakujte si, jakého kandidáta vlastně firma hledá a co od vás může očekávat.

Soft skills aneb jak správně vystupovat

Kromě odborných znalostí je ale dobré být připraven i co se týče soft skills a správného vystupování. Snažte se působit příjemně, mluvte dostatečně hlasitě a srozumitelně. Odpovídejte rozvitě, ale jen ve chvíli, kdy vám dají prostor. Odpovědi typu „ano“ nebo „ne“ vás v kariérním žebříčku příliš neposunou. Myslete také na to, že si vás společnost chce „oťukat“ – jak zapadnete do týmu, jaký jste člověk, co by pro vás mohlo být překážkou a jakým způsobem přemýšlíte. Pokud nevíte odpověď na nějakou otázku, zkuste svou odpověď rozvinout formou brainstormingu: „Nejsem si úplně jistá/ý, ale myslím si, že vhodný postup je takový, protože …“ I méně přesná odpověď je lepší, než když budete odpovídat, že nevíte. Alespoň ukážete, jakým způsobem uvažujete. Zároveň pokud zkrátka nebudete vůbec tušit, co se po vás chce, buďte fér a přiznejte to.

Při pohovoru se snažte mluvit zřetelně a ne příliš rychle. Všímejte si také reakcí posluchače. Vždy je lepší nasát atmosféru dané firmy a snažit se podle toho jednat. A nezapomeňte na pokoru.

Foto: Shutterstock.com

Co určitě nedělat?

  • Nikdy nehovořte špatně o svém bývalém nadřízeném. Nepůsobí to dobře.
  • Vždy se ptejte alespoň na 1–2 doplňující otázky. Klidně si je připravte dopředu.
  • Neříkejte o sobě, že jste milí a skromní – pokud jste, vyplyne to z vašeho vystupování samo.
  • Nikdy nemlčte. Dejte naopak najevo energii a zájem o firmu.
  • Neptejte se na rychlý kariérní postup. Tak dáváte najevo, že daná pozice je pro vás jen přechodnou stanicí.
  • Otázku platu vždy otevírá personalista. Zajímat se jako první o plat a benefity není úplně ideální začátek.
  • Své životní sny si nechte pro sebe, pokud s pracovní pozicí nesouvisí.

Řeč těla to poví za vás

Už na začátku při představení se snažte vyvarovat základních chyb. Ideální je přiměřené podání ruky (žádná leklá ryba, ani přehnaný stisk). Seďte vzpřímeně, nohy u sebe, dívejte se lidem do očí a používejte přiměřenou gestikulaci. Oční kontakt udržujte po celou dobu pohovoru. Pokud je účastníků více, udržujte oční kontakt se všemi účastníky.

Vyvarujte se také vyhýbavým pohledům, žmouláním hodinek, ruce sevřené v pěst. V našich končinách je také většině lidem nekomfortní, pokud nezachováváme přiměřený fyzický odstup – měl by být minimálně 60 cm a maximálně 2 m. Dejte pozor také na klepání nohou pod stolem nebo klepání nohou o stůl. Nedotýkejte se obličeje a nehrajte si s vlasy. Zbavit stresu se můžete i efektivnějšími metodami.

Foto: Shutterstock.com

Platí i nepsané pravidlo řeči přiměřené k situaci. Záleží na pozici, podle které byste měli své neverbální vyjadřování uzpůsobit. Čím vyšší pozici a čím konzervativnější oblast, tím zdrženlivější by mělo být vaše neverbální vystupování – je třeba si zachovat vlastní identitu, ale je dobré být si vědom zlozvyků.

A pokud zjistíte, že se na své vystupování soustředíte až příliš a uniká vám základní sdělení pohovoru, pak zkuste trochu vypustit. Základy slušného chování máte, a pokud ne všechno vyjde jako z příručky, je to v pořádku a svět se rozhodně nezboří.

Záludné otázky na pohovoru

Občas vás mohou personalisté konfrontovat s otázkami, na které je složitější odpovědět. Vyžadují totiž trochu více emoční inteligence, taktu a pohotovosti. Zároveň se u nich nevyplácí dodržet rření „co na srdci, to na jazyku“ a je třeba se nad vyzněním vašich odpovědí důkladněji zamyslet. Je vhodné se připravit na potenciální odpovědi. Jaké to mohou být otázky?

  • Jaké jsou vaše silné stránky?
  • Jaké jsou vaše charakterové vlastnosti?
  • Co vám naopak moc nejde?
  • Co byste na sobě chtěli zlepšit?
  • Co by o vás řekl váš nadřízený?
  • Co by o vás řekli vaši kolegové?
  • Co vás na práci nebaví?
  • Co můžete nabídnout více, než ostatní?
  • Kde se vidíte za 5/10 let?
  • Jak byste hodnotil/hodnotila tento pohovor?

U záludných otázek na pracovní pohovor se snažte otočit na pozitivní notu, vyzdvihnout vaše přednosti, co vás baví, co vám jde. Je dobré se zaměřit i na negativa, která chcete pustit ven – jaké procesy vám vadí a proč, co vám v práci nevyhovuje a zároveň nabídnout na to svůj pohled: Proč to tak je a jak by se to dalo změnit. Stručné zamyšlení se vám bude hodit.

Foto: Shutterstock.com

Na co se svého zaměstnavatele ptát?

Nezapomeňte, že pohovor není jen o tom, že odpovídáte na otázky vy. Po otázkách ze strany HR totiž většinou přijde řada na to, abyste se doptali vy, co vás zajímá. Je dobré být na tuhle chvíli připraveni a seznam otázek si pro jistotu napsat dopředu, abyste na ně nezapomněli.

Pokud jste se nestihli zeptat na pohovoru, nebo vás otázky napadly až posléze, ničemu nevadí, pokud firmě napíšete e-mail s poděkováním za pohovor a s prosbou o doplnění dalších otázek.

Vhodně mířené otázky vám mohou pomoci s adaptací na nové pozici, poznáním firemní kultury i očekáváním.

  • Jsou u vás nějaké možnosti dalšího vzdělávání?
  • Můžete mi přiblížit firemní kulturu?
  • Pokud bych se chtěl/chtěla posunout, budu mít příležitost?
  • Co je největší výzva pro danou pozici?
  • Co můj nadřízený bude očekávat ve zkušební době a co poté?
  • Pořádáte pravidelné setkání či teambuildgy, na kterých se můžeme s kolegy blíže poznat?
  • Jak bude probíhat zaučení na dané pozici?
  • Budu mít k ruce někoho, kdo mě celým procesem provede?
  • Jak bude vypadat můj typický pracovní den?
  • Kdo bude můj nadřízený a jak vypadá tým, ve kterém budu pracovat?
  • Jedná se o nově otevřenou pozici? Případě pokud ne, proč se uvolnila?
Foto: Shutterstock.com

Jak se připravit na pohovor na vyšší pozice

U vyšších pozic je se HR bude zajímat více o vaše vůdčí schopnosti, leadership a zkušenosti. Také je třeba si ale shrnout zázemí, silné a slabé stránky, komunikační dovednosti.

Pohovor většinou bývá zaměřený dost prakticky, připravte se proto i na záludnější otázky, typu jak jste v minulosti řešili konflikty na pracovišti, co se vám během vaší kariéry opravdu nepovedlo, co je naopak váš největší pracovní úspěch, jaký je váš osobní styl vedení a co jsou vaše krátkodobé a dlouhodobé cíle.

Na co se můžete zeptat vy, pokud se ucházíte o vyšší pozici? Vaše otázky by se měly týkat jak společnosti, tak i pozice, o kterou se chcete ucházet.

  • Jak se nastavují cíle na pozici? Jak probíhá jejich vyhodnocení?
  • Kdo bude můj přímý nadřízený, komu budu reportovat?
  • Co bych se měl/měla doučit, než nastoupím?
  • Budu si budovat vlastní tým, nebo nějaký převezmu?
  • Existuje možnost dalšího rozvoje? Mentoringu?
  • Jaké projekty nebo plány čekají společnost v dohledné době, na kterých bych se podílel / podílela?

Na manažerském pohovoru náboráři testují vaše schopnosti motivovat tým, řešit problémy a krizové situace, strategičnost, schopnost pohotově argumentovat a pracovat s informacemi. Čekejte také modelové situace, jak byste řešili konkrétní problém, postup, proces.

Foto: Shutterstock.com

Nejčastější otázky na pohovorech

  • Proč se ucházíte o práci právě v naší firmě?
  • Proč odcházíte z vaší aktuální práce?
  • Proč bychom měli vybrat právě vás na tuhle pozici?
  • Jak byste se finančně ohodnotili?
  • Kdy můžete nastoupit?

Jakou si říct mzdu na pohovoru?

Jedna z nejdůležitějších otázek je otázka budoucího platu. Není dobré se ptát hned na začátek, počkejte, až téma nadhodí samotný personalista.

Vy si dopředu udělejte průzkum trhu, abyste věděli, jak se mzdy v daném oboru pohybují. Z první reakce většinou poznáte, zda jste přestřelili nebo ne. Pokud se jedná o částku, která není vaše nutné minimum, dejte najevo, že jste o výši budoucí výplaty ochotni diskutovat.

Velmi jednoduše řečeno, na pohovor už běžte s konkrétní hrubou částkou, kterou si řeknete., Jakmile se vás personalista zeptá, prostě odpovězte číslo. Nechoďte kolem horké kaše, neomlouvejte se, nedodávejte nic.

  • Mějte rozmyšlená 3 čísla: optimální částku, za kterou byste rádi pracovali a nad kterou nebudete smlouvat, minimální částku, za kterou jste ochotni pracovat, a otevírací nabídku –⁠ když se vás otážou na plat.

Zaměstnavatel neví, jaké je minimum, na které je uchazeč ochoten jít, uchazeč zase neví, jaké maximum může dostat. Intervalu mezi minimem uchazeče a maximem zaměstnavatele se říká vyjednávací prostor. Vyjednávání o platu je důležitou součástí budoucí mzdy a je dobré být připraven i na něj. Záleží hodně na otevírací nabídce, nad ni už se většinou nedostanete. Zaměstnavatel ji samozřejmě bude chtít co nejvíce snížit –⁠ a ideálně se potkáte někde na půl cesty. Na to myslete, jakmile si o nabídku řeknete.

  • Neříkejte interval od–⁠do. Je to, jako byste řekli jen to menší číslo. Chcete-li říct částku A až B, raději řekněte pouze B, tedy vyšší mez.
  • Když se vyjednává plat, vždycky jde o hrubou mzdu. Pro výpočet hrubé mzdy použijte on-line kalkulačku.
  • Pokud víte, že pod nějakou mez jít nechcete, prostě pod ni nechoďte. Spousta lidí vyměkne, protože se „jedná jen o tisícovku“. No, když si vezmete, že za rok je to 12 tisíc, za dva roky 24 tisíc, už to jako „nic“ nezní.
  • Je dobré mít podepsaný mzdový výměr ještě před nástupem do práce. Zkontrolujte si, že částka je stejná jako ta, kterou jste si dohodli.

TIP: Pokud výše mzdy není zdaleka taková, jakou byste si představovali, ale o práci přesto stojíte, zkuste si vyjednat pohyblivou složku v závislosti na výkonu. Dáte tak najevo, že vám o práci skutečně jde a nechcete peníze jen tak, ale za podání určitých výkonů. Případně lze vyjednat mzdu ve zkušební době a navýšení poté.

Jak se připravit na pohovor v angličtině

Pokud se hlásíte do mezinárodní firmy anebo jste uváděli ve svém životopise, že máte určitou jazykovou úroveň angličtiny, případně jiných jazyků, je pravděpodobné, že vás čeká část pohovoru v cizím jazyce. Kromě toho, že nejspíš budete řešit s náborářem stejné otázky, jako byste je řešili v rodném jazyce, je dobré být připraven i na možnost celého interview v angličtině.

Klidně mluvte jednoduše, nezamotávejte se do složitých a rozvitých souvětí. Snažte se mluvit přirozeně a příliš nepřemýšlet nad gramatikou. Mnohem křečovitěji působí, pokud na své chyby upozorňujete a vracíte se k nim. V každém jazyce zároveň existuje soubor frází, které se nejčastěji používají pro různé situace. Nezapomeňte na běžné zdvořilostní fráze.

Foto: Shutterstock.com

Pokud nebudete něčemu rozumět, zkrátka se zeptejte nebo poprosíte o zopakování věty. Vždycky je lepší se zeptat, než odpovědět na špatnou otázku.

Jaké jsou nejčastější otázky na pohovoru v angličtině?

  • Tell me more about yourself.
  • Did you have any trouble finding us?
  • Why you are interested in this position?
  • What do you know about our company?
  • Why did you leave your last job?
  • What were your responsibilities?
  • Are you a team player?
  • What are your salary expectations?

Na závěr nezbývá než vám popřát hodně štěstí, ať pohovor dopadne přesně tak, jak si přejete. A máte-li další tipy, neváhejte se s námi o ně podělit v komentářích 🙂

Nové články

Podobné články

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno