Proč byste měli meditovat a jak s tím začít

0

Cítíte se klidní, vyrovnaní a máloco vás rozhodí? Ne? Pozvěte do svého života meditaci. Pár minut praktikování denně vám pomůže výrazně zlepšit život. Je to vědecky potvrzené.

Co je to meditace a co během ní děje v našem těle?

Meditace je cíleně změněný stav vědomí, který nám pomáhá léčit tělo i duši. A není to žádná šarlatánská praktika, účinky meditace zkoumala i řada vědeckých studií. S jednoznačným závěrem: funguje to! Během meditace vypnete mozek od vnějších ruchů a uvolníte nervové dráhy. Zpomaluje se aktivita mozku, dech i puls. Tělo spotřebovává méně kyslíku, a dokonce nastávají i hormonální změny. Změněný stav vědomí má na svědomí odbourávání stresu a navozuje pocit hluboké spokojenosti. Pravidelným meditováním se zklidníte natolik, že budete lépe zvládat každodenní stres i nečekané vypjaté situace.

Jak s meditací začít

S lektorem nebo sám? Záleží na vás, jak se budete cítit. Klidně si jen v klidu o samotě dýchejte a soustřeďte se na dech, nebo si najděte audio nahrávku, která vás meditací provede krok za krokem.

Pokud ale nemáte s meditací žádné zkušenosti, začněte rozhodně pozvolna. Dvě minuty denně jsou úplně dostačující. Věřte, že pro mysl, která je zvyklá být v zápřahu, to bude až až. Pokud po týdnu pravidelné meditace ucítíte, že jste soustředěnější, klidně přidejte další minutu nebo dvě. Časem se dopracujete k delší meditaci, nebojte. Hlavně na sebe netlačte, až vám budou myšlenky létat všude možně. Je to normální. Praxe dělá mistra. Tak jak na to?

  1. Zvolte si čas, kdy víte, že budete mít klid. A na který nebudete zapomínat. Klidně si můžete udělat ranní meditační rituál, který vás připraví na nadcházející den. Nebo si dejte meditační chvilku před spaním.
  2. Najděte si místo, kde vás nikdo nebude rušit. Časem se naučíte oddělit i různé podněty zvenčí, pro začátek je ale klid opravdu potřeba.
  3. Nebuďte hladoví ani přejedení. Prázdný žaludek bude brát vaši pozornost, plný zase vaši bdělost.
  4. Protáhněte se. Zlepšíte si krevní oběh a odstraníte napětí, takže vydržíte snáz sedět v klidu i delší dobu.
  5. Pohodlně se usaďte. Na židli, na křeslo, na koberec. Nezáleží, na čem budete sedět, hlavní je, aby se vám sedělo pohodlně.
  6. Usmívejte se. Stačí jen náznak úsměvu a budete se cítit výrazně lépe. Jen to zkuste.
  7. Buďte k sobě laskaví a trpěliví. Nejde vše podle představ? Meditace není závod, naopak, času máte kolik potřebujete.

Meditujete správně?

Bojíte se, že něco děláte špatně? Že dýcháte jinak, než byste měli, nebo nesedíte dostatečně rovně? Vůbec se nestrachujte, není jen jedna správná možnost. Jen prostě sledujte své tělo a mysl, jak reaguje. Svůj nejlepší způsob si najdete záhy sami.

300x300-products-1416408011.gif

Přesto pro vás máme ještě několik tipů, díky kterým se do toho dostanete lépe:

  1. Počítejte. Když budete nádechy a výdechy počítat, zafixujete si mysl, která bude mít méně tendencí se toulat po tom, co třeba budete dneska vařit. Zbytečně to nekomplikujte – počítejte do deseti a pak zase znovu od jedničky.
  2. Vracejte mysl zpět s láskou a tolerancí. Nebojte, ona se ta mysl stejně zatoulá. Nezlobte se na ni, vždyť s meditací teprve začíná. Prostě ji vraťte zpátky a začněte zase počítat.
  3. Nevěnujte myšlenkám tak velkou pozornost. Přistihli jste se, že místo počítání dechu rozvíjíte zachycenou myšlenku? To se prostě stává. Nebuďte na sebe naštvaní. Nechte myšlenku myšlenkou a vraťte se zase zpět.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno