Zelený čaj: Jaké jsou jeho účinky a kdy pít zelený čaj?
Z

Zelený čaj je jedním z nejoblíbenějších nápojů, který má mnoho příznivých účinků na lidské zdraví. Díky svému složení má nejen velmi příjemnou a lahodnou chuť, ale také zdraví prospěšné účinky, které pomáhají při léčbě různých onemocnění. Jak ale těchto účinků zeleného čaje dosáhnout?

Co je to zelený čaj?

Zelený čaj je nápoj, který se vyrábí ze zelených čajových lístků. Právě ty mají pro tělo mnoho příznivých účinků. Původ zeleného čaje sahá mnoho tisíc let zpátky do Číny, kdy byl dostupný pouze nejvyšším vrstvám čínské společnosti. Teprve ve 14. století byla konečně zpřístupněn široké veřejnosti, která jej používala především k léčebným účelům. V 17. století se pak díky evropským objevitelům dostal na západ.

Zelený čaj a jeho složení

Zelený čaj je díky svému složení, lahodné chuti a účinkům nejoblíbenějším nápojem v Japonsku a Číně. Pochází z rostliny Camellia Sinensis a skládá se především z polyfenolů katechinu (EGCG), které mu dodávají charakteristickou chuť a vůni. Další důležitou složkou zeleného čaje je theanin. Jedná se o aminokyselinu, která byla objevena jako součást zeleného čaje.

Kromě toho kvalitní zelený čaj obsahuje také minerální látky, jako je měď, zinek, draslík a fluor, a vitaminy, jako jsou vitaminy A, C, B1, B2, B10, B12, E a K. V zeleném čaji samozřejmě najdeme také kofein (tein), jehož množství se liší v závislosti na druhu čaje a výrobci. V zeleném čaji tvoří přibližně 7 %, což je méně než v kávě.

Zdroj: Shutterstock.com

Metody pěstování zeleného čaje

Zelený čaj se pěstuje především v zemích, jako je Čína, Indie a Asie. Za vhodných podmínek, například v monzunovém klimatu, jej však lze pěstovat prakticky kdekoli. Nejlépe se mu však daří v nadmořské výšce 2500 metrů. Camellia Sinensis je zelený keř, který dorůstá výšky 5 až 15 metrů. Stříhá se a udržuje ve výšce jednoho metru, aby se snadno sklízel.

Zdroj: Shutterstock.com

Sklizeň zeleného čaje

Zelený čaj se sklízí několikrát ročně. Listy čajovníku dorůstají délky 3 až 25 centimetrů, ale sklízejí se podle tzv. sklizňových receptur. Ty určují, kterou část lze odštípnout. Pro získání nejkvalitnějšího čaje se doporučuje sklízet především mladší a tenčí lístky, které se nacházejí na špičce výhonu a pupenu. Nejlepší zelený čaj poznáte také podle toho, že se vyrábí pouze ze dvou vrchních lístků čajovníku a z pupenů.

Zdroj: Shutterstock.com

Zpracování zeleného čaje

Kvalita zeleného čaje samozřejmě závisí také na způsobu zpracování a druhu. To je také rozdíl mezi zeleným a černým čajem – při zpracování zeleného čaje jsou čajové lístky pouze mechanicky narušeny, a aby se zabránilo jejich rychlému vadnutí a oxidaci, zpracovávají se například pražením nebo napařováním. Tímto způsobem si zelený čaj zachovává mnoho svých zdraví prospěšných látek a charakteristickou zelenou barvu.

Zdroj: Shutterstock.com

Druhy zeleného čaje

Existuje mnoho druhů zeleného čaje, které se od sebe liší zemí původu, chutí nebo způsobem zpracování. Mezi nejoblíbenější čínské zelené čaje patří čaj Gunpowder, který se vyznačuje chutí a tvarem připomínajícím kuličky střelného prachu. Ty se při vaření rozvinou. Dalším oblíbeným zeleným čajem z Číny je Dragonwell, který je známý svými dlouhými plochými lístky a jemnou vůní.

Naopak mezi oblíbené japonské zelené čaje patří Japan Sencha, který je považován za nejběžnější čaj a pije se prakticky každý den. Velmi zajímavým čajem, který se neprodává a nekonzumuje v listové formě, je čaj Matcha. Jedná se o druh zeleného čaje rozemletého na jemný zelený prášek. Zelený čaj Matcha má výjimečné aroma, úžasnou chuť a blahodárné účinky, protože obsahuje velké množství antioxidantů, až 137krát více EGCG než běžný zelený čaj.

Nezapomeňte však, že zelený čaj musí být co nejčerstvější, protože rychle oxiduje a ztrácí své zdraví prospěšné vlastnosti.

Zdroj: Shutterstock.com

Účinky zeleného čaje: Na co je zelený čaj dobrý

Zelený čaj má mnoho antioxidačních, protizánětlivých a antimikrobiálních účinků. Díky svému složení můžete využívat také jeho četné výhody ovlivňující kardiovaskulární systém. Kromě toho je také prospěšný při snižování hladiny rakoviny a cholesterolu nebo při hubnutí.

Zelený čaj a koncentrace

Kvalitní zelený čaj pomáhá při učení a soustředění, zlepšuje kognitivní schopnosti, pomáhá stimulovat nervový systém a činnost ledvin a také pomáhá léčit bolest a problémy v ústní dutině. Jeho blahodárné účinky lze využít i při stárnutí nebo pro osvěžení organismu.

TIP: Začtěte se do našeho článku, jak nejen organismus osvěžit, ale také mu posílit imunitu!

Zdroj: Shutterstock.com

Zelený čaj – účinky na tlak

Pravidelným pitím kvalitního zeleného čaje lze také pozorovat příznivé účinky při snižování krevního tlaku a tím předcházet různým onemocněním – např. infarktu myokardu nebo mozkové mrtvici. To se děje právě díky látkám, jako jsou katechiny, které zelený čaj obsahuje.

Zelený čaj v těhotenství

Užívání kofeinových nápojů se v těhotenství obecně nedoporučuje. Jedná se však pouze o doporučení týkající se užívání vysokých dávek. Protože zelený čaj obsahuje menší množství kofeinu a jeden šálek čaje má přibližně 25 mg kofeinu, lze ho pít i v těhotenství a při kojení. Doporučená bezpečná dávka kofeinu v těhotenství je tedy 200 mg. Doporučujeme však, abyste se o tom poradili se svým lékařem.

Zdroj: Shutterstock.com

Zelený čaj na hubnutí

Neexistuje žádný konkrétní druh zeleného čaje, po kterém byste zhubli desítky kilogramů. Dá se však říci, že je bez kalorií a díky katechinu může pomoci při hubnutí. Zejména pokud jím nahradíte slazené nápoje nebo kávu, tedy tekutiny, které tělo dehydratují. Zelený čaj má opačný účinek, a pomáhá tak při dehydrataci a správné funkci ledvin.

Kávy se ale vzdávat zcela nemusíte. Kávě a její přípravě jsme se věnovali v jednom z předchozích článků tady.

Zdroj: Shutterstock.com

Zelený čaj – negativní účinky

Jak se říká, „všeho moc škodí“, a to platí i pro pití zeleného čaje. Nežádoucí účinky zeleného čaje se projevují zejména při překročení denní dávky kofeinu. Při překročení této denní dávky se mohou objevit nežádoucí účinky, jako je bolest hlavy, neklid a nervozita, nevolnost, pálení žáhy a bolesti břicha, které jsou způsobeny především nadměrným množstvím theaninu v zeleném čaji. Kromě toho se může objevit nespavost, podrážděnost a zvýšená srdeční frekvence.

Zdroj: Shutterstock.com

Často kladené otázky

O popularitě zeleného čaje svědčí i to, že se o něm lidé snaží zjistit co nejvíce informací. V následujících řádcích proto odpovíme na nejčastější otázky, které s tím souvisejí.

Jak dlouho louhovat zelený čaj?

Doba louhování zeleného čaje závisí na konkrétním druhu, proto je dobré řídit se pokyny výrobce. Optimální doba máčení však může být zhruba 30 sekund až maximálně 3 minuty. Zelený čaj se však nevaří ve vroucí vodě, ale v horké vodě o teplotě 71 až 76 stupňů. Pokud se čaj zalévá vroucí vodou nebo se nedodrží doba louhování, může se ztratit chuť a aroma čaje a také se může uvolnit vyšší obsah kovů. U kvalitních zelených čajů lze již vylouhovaný čaj znovu namočit.

Zdroj: Shutterstock.com

Jaký zelený čaj koupit?

Existuje několik druhů zeleného čaje, které si můžete koupit. Je vhodné vsadit na kvalitu a pořídit si zelené čajové lístky, které mají správné účinky, chuť a vůni. Sypané zelené čaje lze také používat opakovaně. Výhodou sypaných čajů je navíc to, že na první pohled vidíte jejich složení. Nedoporučuje se používat čaje v sáčcích, protože ty mohou obsahovat různé jiné části rostliny a mohou podléhat oxidaci.

Kdy pít zelený čaj?

Existuje několik příležitostí, kdy je vhodné pít zelený čaj. Doba pití zeleného čaje závisí také na účincích, kterých chcete dosáhnout. Pití zeleného čaje nalačno, tj. ráno, není nejvhodnější příležitostí, stejně jako jeho pití těsně před spaním – zelený čaj obsahuje kofein a je močopudný.

Zdroj: Shutterstock.com

Pokud však chcete plně využít antioxidačních schopností zeleného čaje, doporučuje se pít ho mezi jídly, tj. alespoň dvě hodiny před jídlem a dvě hodiny po jídle. Případně maximálně 2 hodiny před spaním.

Jaká je optimální spotřeba zeleného čaje?

Nikde nenajdeme konkrétní množství, které by udávalo optimální dávku zeleného čaje, ale doporučuje se nepřekračovat 5 šálků denně. Samozřejmě záleží také na těle a zdravotním stavu člověka.

Pro koho zelený čaj není?

Jak jsme se již zmínili výše, zelený čaj má mnoho příznivých, ale i nežádoucích účinků. Proto se pití zeleného čaje nedoporučuje lidem, kteří užívají léky na srdce a krevní tlak nebo léky na léčbu úzkosti a deprese. Pozor by si při jeho konzumaci měli dávat také lidé s nedostatkem železa, těhotné ženy, lidé s trávicími problémy a malé děti.

Zdroj: Shutterstock.com

Jak se zelený čaj podává?

K přípravě zeleného čaje je třeba použít šálek, který lze uzavřít, aby se lístky zeleného čaje mohly dostatečně rozvinout. Na jednu porci se doporučuje použít 4 až 5 gramů zeleného čaje (v závislosti na druhu čaje) nebo 1,8 až 2,2 gramu sypaného čaje. Tento obsah je vhodné zalít 100 až 200 ml vody. Zelený čaj se nedoporučuje sladit. Pokud vám však přírodní chuť nevyhovuje, můžete ji ochutit medem nebo citronem. Buďte opatrní, vždy až po vychladnutí!

Jaký je rozdíl mezi zeleným, černým a bílým čajem?

Zelený čaj, stejně jako černý a bílý čaj, pochází z rostliny Camellia Sinensis. Rozdíl mezi čaji však spočívá ve zpracování a účincích. Zelený čaj nepodléhá oxidaci, a proto si zachovává zelenou barvu a má nejvyšší obsah účinných látek.

Zdroj: Shutterstock.com

Při přípravě černého čaje se již používá oxidace a sušení listů. U bílého čaje se k přípravě používají nezralé lístky a pupeny, které se následně suší. Výhodou všech těchto čajů je však to, že mají protizánětlivé účinky.

Jaký je nejlepší zelený čaj?

Nelze doporučit jeden druh zeleného čaje, který je nejlepší. Každý člověk je individuální a každému může vyhovovat něco jiného. Při nákupu a konzumaci čaje je však třeba vsadit na kvalitu, proto se podívejte na zemi původu a výrobce a při podávání sledujte dobu namáčení, dávkování a celý proces přípravy. Za nejlepší zelené čaje se obvykle považují kvalitní sypané zelené čaje.

Zdroj: Shutterstock.com

Zajímavá fakta o zeleném čaji

O zeleném čaji a čaji obecně existuje mnoho zajímavých faktů, které lidé neznají, např.:

  • čaj je druhým nejčastěji konzumovaným nápojem na světě,
  • bílý, černý a zelený čaj pocházejí ze stejné rostliny, a to z Camellia Sinensis,
  • původ zeleného čaje v Číně se datuje do roku 2737 před naším letopočtem,
  • zelený čaj pochází z Číny, nikoli z Japonska,
  • zelený čaj obsahuje mnoho živin a antioxidantů, které mají pozitivní vliv na celkové zdraví člověka,
  • podle výzkumu jsou lidé, kteří pravidelně konzumují zelený čaj, méně náchylní k běžným bakteriálním a virovým infekcím,
  • chuť zeleného čaje se liší v závislosti na regionu, ve kterém se pěstuje,
  • zelený čaj lze užívat nejen jako nápoj, ale také jako doplněk stravy ve formě kapslí nebo tekutého extraktu,
  • směs kofeinu a aminokyselin obsažená v zeleném čaji zlepšuje funkci mozku,
  • zelený čaj může pomoci při otocích, únavě a podlití očí krví.

Nové články

Podobné články

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno