Na slovíčko o realitním trhu s Martinem Ščerbou

Být dobrým realitním makléřem není jen tak. Práce vyžaduje mimo jiné individuální přístup ke klientům, komplexní služby a rovněž neustálé se vzdělávání a doplňování znalostí. To jsou základní hodnoty realitního makléře z Nového Jičína, Martina Ščerby. 

Martin Ščerba se rozhodl stát se realitním makléřem v roce 2011, kdy opustil své dlouholeté zaměstnání v oboru truhlář. Mezi jeho zásady patří, že vždy pracuje tak, aby se mohl pod svou práci podepsat. O tom, jakou práci by měl realitní makléř pro své klienty udělat a jaké moderní trendy v oblasti realit je třeba následovat, si můžete přečíst v následujícím rozhovoru. 

Jak dlouho pracujete v realitách a proč jste se rozhodl právě pro tuto oblast?

V realitách pracuji od roku 2011. Lákala mě práce v místě bydliště a zajímavé finanční ohodnocení.

V čem spočívá jádro vašeho úspěchu? 

Myslím, že je to díky individuálnímu přístupu, moderním nástrojům jako je video, virtuální prohlídky a následná péče o zákazníky. 

Jaký typ práce a v jakém rozsahu by pro klienta měl realitní makléř udělat? 

Jedná se o komplexní službu, která neobsahuje jen nafocení a vyvěšení na internet, ale celou řadu dalších věcí od konzultace ceny, všechny procesní kroky včetně jednání s bankou, odhadcem, ale i pomoc po přepsání na katastru, jako je je předání nemovitosti, přepis energií. 

Myslím si, že rozhodující je aby makléř nedával své zájmy před zájmy klienta. Pokud zastupuje klienta, měl  by bojovat za něj, za nejvyšší možnou cenu, skutečně pěkně připravit nemovitost na prodej a inzerci věnovat dostatek času a peněz.

Velká část veřejnosti profesi realitního makléře vnímá negativně. Proč si myslíte, že to tak je? 

Protože někteří makléři právě dávají na první místo své zájmy. To znamená rychle to nějak nafotím a dám na web. Pak je zřejmé, že si mnohdy klient inzerci udělá lépe sám a na makléře pak nadává, že nic neudělal a chce provizi. To bohužel může být pravda, protože někteří makléři opravdu nic neudělají, jsou arogantní nebo sprostí. Mají reality jako koníček, na který nemají čas. Sám vím, že pokud má být práce udělaná dobře, chce to hodně času.

Na co by se měl zaměřit klient, který o využití služeb realitní kanceláře či realitního makléře teprve uvažuje? Jakou roli v tom hrají reference? 

Myslím si že reference jsou klíčové, i když jsem se setkal s tím, že někteří předávají reference ne podle kvality služeb, ale podle toho, kolik mi RK zaplatí za tip. Je dobré poslechnout doporučení od několika lidí a ptát se, jak vše probíhalo a jak byli spokojeni.

Pracují v realitách více muži nebo ženy? Změnil se tento trend v posledních letech, nebo je stabilní?  

Myslím si, že je to vyvážené. Domnívám se, že není rozhodující jestli muž nebo žena, ale na samotném člověku, jeho povaze, temperamentu a empatii.

Je třeba se v realitním trhu stále vzdělávat? Pokud ano, v čem konkrétně a kde nacházíte inspiraci? 

Reality zahrnují spoustu oborů od marketingu (na sociálních sítích i offline) focení a prezentaci, přes daně až po GDPR a AML a nově i Realitní zákon. Učení je tedy nezbytné a to od úspěšných zahraničních makléřů, kteří přinášení inspiraci v oblasti propagace, ale i od právníků a odborníků na legislativní změny, které se dotýkají všech.  

Můžete nějak stručně zhodnotit realitní trh za uplynulý rok (2019)? 

Nemovitostí je v našem regionu stále málo, proto ceny stále rostou. Otázka je jak dlouho a kdy se růst konečně zastaví.

Jaké prodejní metody se Vám nejvíce osvědčily? 

Každá nemovitost má své specifika, ale stává se, že je více nabídek na jednu nemovitost a pak si majitel vybírá tu nejlepší.

Na co by se kupující měli nejvíce zaměřit na prohlídce? Jsou nějaké okruhy, na které se málokdo ptá, a které jsou přitom pro budoucí koupi/pronájem důležité? 

300x300-products-1416408011.gif

Nejdůležitější je to, co není vidět a někteří prodávající to nevědí nebo nechtějí vědět. O to důležitější je aby se kupující ptal na právní vady, technické, ale i na provozní náklady.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno